Program studium ma charakter przekrojowy i wesprze uczestników zarówno w dopełnieniu formalności związanych z wdrażaniem standardów, jak również wzmocni kompetencje merytoryczne juwzględniające wiedzę niezbędną do właściwego spełnienia standardów w danym podmiocie.
Informacje organizacyjne:
Studium trwa 10 dni szkoleniowych (80 godzin), w formie 3 zjazdów 2-dniowych (piątek-sobota) i jednego 4-dniowego (środa-sobota). Wszystkie spotkania odbędą się stacjonarnie w Warszawie w Centrum Pomocy Dzieciom (ul. Przybyszewskiego 20/24, dzielnica Bielany). Wszystkim uczestnikom zapewniamy wegetariański lunch w każdy z dni szkoleniowych, a osobom spoza Warszawy także nocleg (koszty dojazdu osoby uczestniczące pokryją z własnych środków). Warunkiem udziału w studium jest zgoda osoby uczestniczącej na wykonywanie zadań rozwojowych (prac domowych) w przerwie pomiędzy zjazdami oraz zgoda podmiotu kierującego i deklaracja zaangażowania reprezentowanego przez Uczestnika podmiotu w realizację zadań rozwojowych.
Zgłoszenie chęci udziału:
Osoby zainteresowane udziałem proszone są o uzupełnienie formularza rejestracyjnego. Wysłanie zgłoszenia nie gwarantuje udziału w studium. Zgłoszenia będą weryfikowane, a osoby zakwalifikowane otrzymają potwierdzenie mailowe.
Kryteria przyjęcia:
- kolejność wpłynięcia zgłoszenia,
- zapewnienie równego dostępu uczestnikom z różnych części Polski, reprezentujących różne typy organizacji i instytucji,
- uzasadnienie potrzeby udziału w Studium,
- reprezentowanie podmiotu o charakterze parasolowym lub posiadającym filie, oddziały,
- deklaracja dostępności w terminach zjazdów (możliwa jest nieobecność maksymalnie w dwóch dniach szkoleniowych),
- deklaracja realizacji zadań rozwojowych związanych ze standardami ochrony dzieci (prac domowych) w przerwach między zjazdami,
- deklaracja podmiotu kierującego uczestnika/czkę w zakresie wspierania tej osoby w realizacji zadań rozwojowych (prac domowych).
Harmonogram Studium:
Zjazd I.: 13–14 września 2024 r. (piątek: 10:00 – 18:00; sobota: 9:00 – 17:00)
Zjazd II.: 9–12 października 2024 r. (środa: 10:00 – 18:00; czwartek: 9:00 –17:00-piątek: 9:00 – 17:00; sobota: 9:00 – 17:00)
Zjazd III.: 15–16 listopada 2024 r. (piątek: 10:00 – 18:00, sobota: 9:00 – 17:00)
Zjazd IV.: 13–14 grudnia 2024 r. (piątek: 10:00 – 18:00, sobota: 9:00 – 17:00)
Grono prowadzących:
Goście:
- Dr Konrad Ciesiołkiewicz (Fundacja Orange),
- r. pr. Olga Trocha (Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce)
Ekspertki_ci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
- Magdalena Hojnor, specjalistka ds. Standardów ochrony dzieci,
- dr Anna Krawczak, specjalistka ds. standardów ochrony dzieci,
- Urszula Kubicka-Kraszyńska, specjalistka ds. standardów ochrony dzieci,
- Paulina Masłowska, radczyni prawna FDDS,
- Justyna Podlewska, koordynatorka działu prawnego FDDS,
- Katarzyna Poniatowska, specjalistka ds. standardów ochrony dzieci,
- Renata Szredzińska, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
- Łukasz Wojtasik, koordynator programu Dziecko w Sieci,
- Jolanta Zmarzlik, terapeutka, ekspertka FDDS ds. zapobiegania krzywdzeniu dzieci.
Program Studium:
ZJAZD I. 13–14 września 2024 r.
Od podmiotowości dziecka do standardów ochrony dzieci
Cel: zapoznanie uczestników ze standardami ochrony dzieci, a w szczególności:
- standardy ochrony dzieci – prawny obowiązek i/czy postawa organizacji/instytucji?,
- ukazanie zasadności wprowadzenia w organizacji/instytucji regulacji dotyczących ochrony dzieci przed krzywdzeniem,
- historia praw dziecka i zapoznanie uczestników ze standardami wprowadzonymi ustawą,
- audyt wewnętrzny i ocena ryzyka jako identyfikacja obecnych zagrożeń utrudniających ochronę dzieci w organizacji/instytucji, praktyczne narzędzia
- rola i kompetencje osoby odpowiedzialnej za standardy ochrony dzieci w organizacji/instytucji.
ZJAZD II. 9–12 października 2024 r.
Identyfikacja przemocy: czynniki ryzyka, formy krzywdzenia, symptomy przemocy
Cel: przekazanie podstawowej wiedzy na temat krzywdzenia dzieci oraz wypracowanie podstawowych umiejętności w zakresie identyfikowania przemocy wobec dzieci ze szczególnym uwzględnieniem:
- wiedzy z zakresu rodzajów i form krzywdzenia dziecka (przemoc fizyczna, przemoc psychiczna, wykorzystywanie seksualne i zaniedbanie, zagrożenia w Internecie, przestępstwo, zagrożenie dobra dziecka),
- podstawowych aktów prawa (polskiego i międzynarodowego) w zakresie przeciwdziałania krzywdzeniu dziecka,
uwrażliwienie na problem krzywdzenia dzieci, - przekazanie podstawowej wiedzy na temat czynników ryzyka krzywdzenia oraz symptomów współwystępujących u dzieci doświadczających przemocy i wykorzystywania seksualnego,
- wypracowanie podstawowych umiejętności w zakresie identyfikowania dzieci krzywdzonych lub zagrożonych krzywdzeniem
- informacji o skali oraz konsekwencjach krótko i długoterminowych krzywdzenia dziecka (typologia i dane ACE: adverse childhood experiences).
Pierwsza pomoc psychologiczna oraz interwencja prawna
Cel: zapoznanie uczestników z prawnymi aspektami krzywdzenia dziecka oraz zasad nawiązywania kontaktu i prowadzenia rozmowy z dzieckiem krzywdzonym, a w szczególności:
- poznanie zasad pierwszej pomocy psychologicznej w kontakcie z dzieckiem krzywdzonym,
- wypracowanie podstawowych umiejętności w zakresie nawiązywania kontaktu i prowadzenia rozmowy z dzieckiem krzywdzonym,
- uwrażliwienie uczestników na obawy i potrzeby psychologiczne rodziców/opiekunów dzieci krzywdzonych,
- nabycie wiedzy i podniesienie kompetencji w prowadzeniu rozmów z rodzicem/opiekunem dziecka o podejrzeniu krzywdzenia jego dziecka i trybu podjętej interwencji ,
- tworzenie planu wsparcia dziecka po ujawnieniu krzywdzenia,
- podniesienie umiejętności uczestników w zakresie rozpoznawania sytuacji, w których należy podjąć interwencję prawną,
- nabycie wiedzy z zakresu różnych trybów podejmowania interwencji w zależności od formy krzywdzenia dziecka (Niebieska Karta, interwencja karna, interwencja cywilna),
- podniesienie umiejętności w zakresie podejmowania interwencji w przypadku stwierdzenia lub podejrzenia krzywdzenia dziecka.
ZJAZD III. 15–16 listopada 2024 r.
Zasady bezpiecznych relacji
Cel: Zapoznanie uczestników z zasadami bezpiecznych relacji (między personelem organizacji/instytucji a dziećmi; między dziećmi i dziećmi) oraz wypracowanie kodeksów postępowania, a w szczególności:
- omówienie czym są zasady bezpiecznych relacji i jaki jest ich cel z perspektywy dziecka, jego rodziców/opiekunów oraz personelu
- uwrażliwienie uczestników szkolenia na aspekty praw dziecka, które w ich pracy codziennej mogą być albo bagatelizowane, albo niedostrzegane,
- „Zawsze” i „Nigdy”, czyli jakie zachowania są właściwe i akceptowane, a jakie niedopuszczalne w kontaktach z dzieckiem,
- podniesienie umiejętności wypracowywania zasad bezpiecznych relacji między dziećmi przy użyciu modelu partycypacyjnego.
ZJAZD IV. 13–14 grudnia 2024 r.
Polityka ochrony dzieci – praktyczne narzędzie do wdrożenia standardów ochrony dzieci w organizacji/instytucji
Cel: wyposażenie uczestników w wiedzę z zakresu tworzenia Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem oraz umiejętności wdrożenia, upowszechnienia i monitorowania Polityki w organizacji/instytucji, z uwzględnieniem:
- ukazania uczestnikom celowości wprowadzenia Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w organizacji/instytucji,
- omówienia struktury dokumentu Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem,
- tworzenia POD w wersji zrozumiałej dla dzieci,
- upowszechnianie POD w organizacji – prowadzenie działań edukacyjnych oraz informacyjnych wewnątrz i na zewnątrz organizacji,
- rozwoju umiejętności z zakresu tworzenia systemowych rozwiązań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem w organizacji/instytucji,
- narzędzi i form monitorowania POD, ewaluacji i aktualizacji standardów,
- zasad pracy zespołowej opartej na uwspólnionych spójnych wartościach praw i ochrony dzieci oraz wzajemnego wspierania się zespołu w reagowaniu na krzywdzenie.