Rozpoczęła się rekrutacja na Studium Standardów Ochrony Dzieci!

Rozpoczęła się rekrutacja na Studium Standardów Ochrony Dzieci!

Zapraszamy do udziału w bezpłatnym Studium nt. Standardów Ochrony Dzieci. Studium skierowane jest do osób, które zgodnie z LEX Kamilek będą odpowiedzialne za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów ochrony małoletnich. 

Program studium ma charakter przekrojowy i wesprze uczestników zarówno w dopełnieniu formalności związanych z wdrażaniem standardów, jak również wzmocni kompetencje merytoryczne juwzględniające wiedzę niezbędną do właściwego spełnienia standardów w danym podmiocie.

 

Informacje organizacyjne: 

Studium trwa 10 dni szkoleniowych (80 godzin), w formie 3 zjazdów 2-dniowych (piątek-sobota) i jednego 4-dniowego (środa-sobota).  Wszystkie spotkania odbędą się stacjonarnie w Warszawie w Centrum Pomocy Dzieciom (ul. Przybyszewskiego 20/24, dzielnica Bielany). Wszystkim uczestnikom zapewniamy wegetariański lunch w każdy z dni szkoleniowych, a osobom spoza Warszawy także nocleg (koszty dojazdu osoby uczestniczące pokryją z własnych środków). Warunkiem udziału w studium jest zgoda osoby uczestniczącej na wykonywanie zadań rozwojowych (prac domowych) w przerwie pomiędzy zjazdami oraz zgoda podmiotu kierującego i deklaracja zaangażowania reprezentowanego przez Uczestnika podmiotu w realizację zadań rozwojowych.

 

Zgłoszenie chęci udziału: 

Osoby zainteresowane udziałem proszone są o uzupełnienie formularza rejestracyjnego. Wysłanie zgłoszenia nie gwarantuje udziału w studium. Zgłoszenia będą weryfikowane, a osoby zakwalifikowane otrzymają potwierdzenie mailowe.

Kryteria przyjęcia: 

  • kolejność wpłynięcia zgłoszenia,
  • zapewnienie równego dostępu uczestnikom z różnych części Polski, reprezentujących różne typy organizacji i instytucji,
  • uzasadnienie potrzeby udziału w Studium, 
  • reprezentowanie podmiotu o charakterze parasolowym lub posiadającym filie, oddziały,
  • deklaracja dostępności w terminach zjazdów (możliwa jest nieobecność maksymalnie w dwóch dniach szkoleniowych),
  • deklaracja realizacji zadań rozwojowych związanych ze standardami ochrony dzieci (prac domowych) w przerwach między zjazdami,
  • deklaracja podmiotu kierującego uczestnika/czkę w zakresie wspierania tej osoby w realizacji zadań rozwojowych (prac domowych).

 

Harmonogram Studium: 

Zjazd I.: 13–14 września 2024 r. (piątek: 10:00 – 18:00; sobota: 9:00 – 17:00) 

Zjazd II.: 9–12 października 2024 r. (środa: 10:00 – 18:00; czwartek: 9:00 –17:00-piątek: 9:00 – 17:00; sobota: 9:00 – 17:00) 

Zjazd III.: 15–16 listopada 2024 r. (piątek: 10:00 – 18:00, sobota: 9:00 – 17:00)

Zjazd IV.: 13–14 grudnia 2024 r. (piątek: 10:00 – 18:00, sobota: 9:00 – 17:00) 

 

Grono prowadzących: 

Goście:

  • Dr Konrad Ciesiołkiewicz (Fundacja Orange),
  • r. pr. Olga Trocha (Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce)

Ekspertki_ci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

  • Magdalena Hojnor, specjalistka ds. Standardów ochrony dzieci, 
  • dr Anna Krawczak, specjalistka ds. standardów ochrony dzieci, 
  • Urszula Kubicka-Kraszyńska, specjalistka ds. standardów ochrony dzieci, 
  • Paulina Masłowska, radczyni prawna FDDS,
  • Justyna Podlewska, koordynatorka działu prawnego FDDS,
  • Katarzyna Poniatowska, specjalistka ds. standardów ochrony dzieci, 
  • Renata Szredzińska, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
  • Łukasz Wojtasik, koordynator programu Dziecko w Sieci, 
  • Jolanta Zmarzlik, terapeutka, ekspertka FDDS ds. zapobiegania krzywdzeniu dzieci.  

 

 

Program Studium:

ZJAZD I. 13–14 września 2024 r.

Od podmiotowości dziecka do standardów ochrony dzieci  

Cel: zapoznanie uczestników ze standardami ochrony dzieci, a w szczególności: 

  • standardy ochrony dzieci – prawny obowiązek i/czy postawa organizacji/instytucji?, 
  • ukazanie zasadności wprowadzenia w organizacji/instytucji regulacji dotyczących ochrony dzieci przed krzywdzeniem, 
  • historia praw dziecka i zapoznanie uczestników ze standardami wprowadzonymi ustawą, 
  • audyt wewnętrzny i ocena ryzyka jako identyfikacja obecnych zagrożeń utrudniających ochronę dzieci w organizacji/instytucji, praktyczne narzędzia
  • rola i kompetencje osoby odpowiedzialnej za standardy ochrony dzieci w organizacji/instytucji.

 

ZJAZD II. 9–12 października 2024 r.

Identyfikacja przemocy: czynniki ryzyka, formy krzywdzenia, symptomy przemocy 

Cel: przekazanie podstawowej wiedzy na temat krzywdzenia dzieci oraz wypracowanie podstawowych umiejętności w zakresie identyfikowania przemocy wobec dzieci ze szczególnym uwzględnieniem: 

  • wiedzy z zakresu rodzajów i form krzywdzenia dziecka (przemoc fizyczna, przemoc psychiczna, wykorzystywanie seksualne i zaniedbanie, zagrożenia w Internecie, przestępstwo, zagrożenie dobra dziecka),
  • podstawowych aktów prawa (polskiego i międzynarodowego) w zakresie przeciwdziałania krzywdzeniu dziecka, 
    uwrażliwienie na problem krzywdzenia dzieci,
  • przekazanie podstawowej wiedzy na temat czynników ryzyka krzywdzenia oraz symptomów współwystępujących u dzieci doświadczających przemocy i wykorzystywania seksualnego,
  • wypracowanie podstawowych umiejętności w zakresie identyfikowania dzieci krzywdzonych lub zagrożonych krzywdzeniem
  • informacji o skali oraz konsekwencjach krótko i długoterminowych krzywdzenia dziecka (typologia i dane ACE: adverse childhood experiences).

Pierwsza pomoc psychologiczna oraz interwencja prawna 

Cel: zapoznanie uczestników z prawnymi aspektami krzywdzenia dziecka  oraz zasad nawiązywania kontaktu i prowadzenia rozmowy z dzieckiem krzywdzonym, a w szczególności: 

  • poznanie  zasad pierwszej pomocy psychologicznej w kontakcie  z dzieckiem krzywdzonym, 
  • wypracowanie podstawowych umiejętności w zakresie nawiązywania kontaktu i prowadzenia rozmowy z dzieckiem krzywdzonym, 
  • uwrażliwienie uczestników na obawy i potrzeby psychologiczne rodziców/opiekunów dzieci krzywdzonych, 
  • nabycie wiedzy i podniesienie kompetencji  w prowadzeniu rozmów z rodzicem/opiekunem dziecka  o podejrzeniu krzywdzenia jego dziecka i trybu podjętej interwencji , 
  • tworzenie planu wsparcia dziecka po ujawnieniu krzywdzenia, 
  • podniesienie umiejętności uczestników w zakresie rozpoznawania sytuacji, w których należy podjąć interwencję prawną, 
  • nabycie wiedzy z zakresu różnych trybów podejmowania interwencji w zależności od formy krzywdzenia dziecka (Niebieska Karta, interwencja karna, interwencja cywilna),
  • podniesienie umiejętności w zakresie podejmowania interwencji w przypadku stwierdzenia lub podejrzenia krzywdzenia dziecka. 

 

ZJAZD III. 15–16 listopada 2024 r.

Zasady bezpiecznych relacji 

Cel: Zapoznanie uczestników z zasadami bezpiecznych relacji (między personelem organizacji/instytucji a dziećmi; między dziećmi i dziećmi) oraz wypracowanie kodeksów postępowania, a w szczególności: 

  • omówienie czym są zasady bezpiecznych relacji i jaki jest ich cel z perspektywy dziecka, jego rodziców/opiekunów oraz personelu
  • uwrażliwienie uczestników szkolenia na aspekty praw dziecka, które w ich pracy codziennej mogą być albo bagatelizowane, albo niedostrzegane,
  • „Zawsze” i „Nigdy”, czyli jakie zachowania są właściwe i akceptowane, a jakie niedopuszczalne w kontaktach z dzieckiem,
  • podniesienie umiejętności wypracowywania zasad bezpiecznych relacji między dziećmi przy użyciu modelu partycypacyjnego.

 

ZJAZD IV. 13–14 grudnia 2024 r.

Polityka ochrony dzieci – praktyczne narzędzie do wdrożenia standardów ochrony dzieci w organizacji/instytucji

Cel: wyposażenie uczestników w wiedzę z zakresu tworzenia Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem oraz umiejętności wdrożenia, upowszechnienia i monitorowania Polityki w organizacji/instytucji, z uwzględnieniem: 

  • ukazania uczestnikom celowości wprowadzenia Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w organizacji/instytucji,
  • omówienia struktury dokumentu Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem,
  • tworzenia POD w wersji zrozumiałej dla dzieci,
  • upowszechnianie POD w organizacji – prowadzenie działań edukacyjnych oraz  informacyjnych wewnątrz i na zewnątrz organizacji,
  • rozwoju umiejętności z zakresu tworzenia systemowych rozwiązań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem w organizacji/instytucji,
  • narzędzi i form monitorowania POD, ewaluacji i aktualizacji standardów,
  • zasad pracy zespołowej opartej na uwspólnionych spójnych wartościach praw i ochrony dzieci oraz wzajemnego wspierania się zespołu w reagowaniu na krzywdzenie.
     

 

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Polityka cookies